Werkgever in overheid en onderwijs? Zó krijg je meer plezier van je ex-werknemer.

Door: Janneke Kersbergen, Marjolein Labots | 26 september 2017

Er zijn meerdere manieren om naar je ex-werknemer te kijken, zeker als je werkgever bent in overheid en onderwijs. Als noodzakelijke kostenpost bijvoorbeeld. Herkenbaar? Wat dacht je van: blok aan je been? Oei, hopelijk niet. Maar wacht eens even… Heb jij je ex-werknemer wel eens goed bekeken? Met de juiste begeleiding komt zij dankzij jou toe aan de volgende stap in haar loopbaan, en heb jij er een flinke besparing én een ambassadeur bij.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Als directeur of HR-manager van een kleine of middelgrote overheids- of onderwijsinstelling ben je vaak druk. Heel druk. De organisatie is altijd in beweging en je doet veel zelf. Dat maakt je baan afwisselend, maar ook uitdagend. Want hoe houd je alle ballen in de lucht? Het is niet zo gek als er af en toe één blijft liggen.

Neem bijvoorbeeld het ontslag of niet verlengen van een tijdelijke aanstelling van een werknemer. Dat is vaak moeilijk genoeg, en gaat soms gepaard met heftige emoties. Dan heb je niet altijd voldoende tijd, of zin, om ook nog stil te staan bij wat er daarna gebeurt. Terwijl je dat eigenlijk wel zou moeten doen. Als werkgever in overheid en onderwijs blijf je namelijk (financieel) verantwoordelijk voor je ex-werknemer.

Als je nu denkt: hoe zat het ook alweer? Wees gerust. Het is helemaal niet zo ingewikkeld. Wij zetten de feiten op een rij:

  1. Werkloosheidswet (WW)

Werkgevers in overheid en onderwijs zijn verplicht eigenrisicodrager voor de WW. Dit betekent dat zij financieel verantwoordelijk zijn voor de WW-uitkering van een werkzoekende ex-werknemer. Daarnaast zijn zij verantwoordelijk voor het begeleiden van de ex-werknemer bij het vinden van een passende baan.

  1. WW-duur en re-integratie

Werkgevers en ex-werknemers dienen zich samen in te zetten om de WW-duur te verkorten. Hierbij kun je denken aan opleiding, sollicitatiebegeleiding en coaching van de ex-medewerker. Als de werkgever hier niet aan voldoet, dan kan de werkzoekende haar voormalig werkgever aansprakelijk stellen. Daar staat tegenover dat een werkzoekende ex-werknemer er alles aan moet doen om haar kansen op de arbeidsmarkt te vergroten.

  1. Facts & figures
  • Per 1 januari 2017 ontvingen 20.000 voormalig werknemers uit overheid en onderwijs een WW-uitkering(1,2).
  • Gezamenlijk ontvangen zij ruim 300 miljoen euro aan WW-uitkering per jaar(1,2).
  • De kosten van een WW-uitkering kunnen oplopen tot ruim €115.500 per ex-werknemer(4,6).

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                        

En nu de praktijk…

De gemiddelde WW-duur kan worden verkort als de ex-werknemer hierbij professioneel wordt begeleid en zo snel mogelijk start, liefst 4 maanden voor einde aanstelling(5). Vooral kwetsbare groepen zoals ex-werknemers met een parttime aanstelling, lager opleidingsniveau, hogere leeftijd of psychische, armoede- en/of schuldenproblematiek zijn hierbij gebaat(3,5). Waarom dit zo werkt?

Veel medewerkers raken door het verlies van een baan in een rouwfase, waarin ze boos of verdrietig zijn, en daardoor nog niet in de actiestand staan. Door bij ontslag direct coaching en begeleiding aan te bieden, wordt de ex-medewerker – naast hulp bij het omgaan met de begrijpelijke emoties – gestimuleerd om het heft in eigen handen te nemen en zich te richten op een nieuwe, passende functie. Veel ex-medewerkers voelen zich onzeker in de voor hen vaak nieuwe wereld waarin ze zich moeten begeven: de digitale sollicitatiewereld. De loopbaanprofessional helpt hen daarbij en is er voor al hun vragen en onzekerheden.

Rekenvoorbeeld

Begeleiding van ex-werknemer door een coach:

  • De werknemer wordt ondersteund, gestimuleerd en begeleid bij het vinden van een andere baan: gemiddeld binnen 9 maanden. Kosten begeleiding 5.000 euro* (bij 2 uur per week x 70 euro x 9 maanden). Besparing: zo’n 45.000 euro.
  • De werknemer wordt aangesproken op haar verplichtingen: rechten en plichten zijn duidelijk.
  • De werkgever houdt zich van zijn kant aan de verplichtingen. Vanaf 4 maanden voor het beëindigen van het dienstverband kan de werknemer een beroep doen op de werkgever ter ondersteuning bij het vinden van werk.
  • De werkgever levert goed werkgeverschap en bouwt aan een bestand van tevreden (ex-)werknemers.

Wil jij ook meer plezier van jouw ex-werknemer?

Een goede re-integratiespecialist weet niet alleen torenhoge kosten te besparen maar begeleidt ook jouw ex-werknemer, die van grote waarde is geweest voor de organisatie, naar een volgende stap. Zij blij, jij blij. Dat is nog eens win-win! Heb jij wel eens aan professionele ondersteuning gedacht?

Marjolein Labots is loopbaanprofessional en heeft tien jaar ervaring in het begeleiden van medewerkers uit overheid of onderwijs, die ‘verplicht’ op zoek moeten naar een andere baan. Bijvoorbeeld door het aflopen van een (tijdelijke) aanstelling, door reorganisatie of door ziekte. Vanuit Kans Kwadraat verzorgt zij:

  • Resultaatgerichte WW-begeleiding ex-werknemers voor eigenrisicodragers Overheid & Onderwijs.
  • Een snelle start en intensieve begeleiding bij aanvang: de eerste 6 maanden zijn de kansen op de arbeidsmarkt het hoogst en, bij het vinden van een nieuwe baan, daarmee ook de hoogste kostenbesparing op voor ex-werkgever.
  • Persoonlijke en zeer betrokken begeleiding voor zowel
    ex-werknemer als professionele en betrokken advies voor ex-werkgever.

Dit is jouw Kans2!

Wil jij ook met plezier kunnen terugkijken op de re-integratie van jouw ex-werknemer? En wil je weten wat wij daarin kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op:

Tel: (030) 878 48 81
Email: info@kanskwadraat.nl

We komen graag langs om jullie ontwikkeldoelstellingen te bespreken. Daarna ontvang je een geheel vrijblijvend voorstel op maat.

Bronnen

  1. IJzerman, S. (2017). Onderwijs: Factsheet arbeidsmarkt. Geraadpleegd op 5 september 2017, van https://www.uwv.nl/overuwv/Images/Factsheet%20Onderwijs.pdf
  2. Kalkhoven, F. (2017). Overheid: Factsheet arbeidsmarkt. Geraadpleegd op 5 september 2017, van https://www.uwv.nl/overuwv/Images/Factsheet%20overheid%2018%20april%202017%20def.pdf
  3. Rijksoverheid (2013). Langetermijneffecten van re-integratie. Geraadpleegd op 5 september 2017, van https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2014/03/17/langetermijneffecten-van-re-integratie
  4. (z.d.). Werken voor Nederland: Arbeidsvoorwaarden. Geraadpleegd op 5 september 2017, van https://www.werkenvoornederland.nl/over-de-rijksoverheid/arbeidsvoorwaarden
  5. UWV (2014). Kans op werk het grootst in eerste maanden werkloosheid. Geraadpleegd op 5 september 2017, van https://www.uwv.nl/overuwv/pers/persberichten/2014/kans-op-werk-het-grootst-in-eerste-maanden-werkloosheid.aspx
  6. (2015). Werkwijzer ‘artikel 72a WW’: Een werkwijzer voor werkgevers uit de sector Overheid & Onderwijs. Geraadpleegd op 5 september 2017, van https://www.uwv.nl/werkgevers/Images/werkwijzer-artikel-72a-ww.pdf

Afbeelding: Pexels