IKC

Training Kennismaking met de kinderopvang voor leidinggevenden

Ben jij als leidinggevende nieuw in de sector kinderopvang?
Organiseren en leidinggeven kun je als geen ander. Maar weet je (nog) niet precies wat termen als interactievaardigheden, wet IKK en pedagogische kwaliteit betekenen voor jouw werk? Hoe stuur je pedagogisch medewerkers aan? Kortom, wil je meer pedagogische kennis opdoen en meer leren over de invulling van jouw rol in de kinderopvang? Dan is deze training iets voor jou!

Opleiding Baby’s in de kinderopvang – voor als je (nog) niet met baby’s werkt

Investeer in flexibele inzetbaarheid van personeel! Laat stagiaires of (BSO-)medewerkers die nu niet werkzaam zijn op een babygroep deze online opleiding volgen, zodat ook zij voldoen aan de IKK-eis. Deze opleiding is speciaal gemaakt voor iedereen die wil leren om met baby’s te werken in de kinderopvang en die dat op dit moment nog niet doet.

De opleiding is een aanvulling op het geldige diploma waarmee de deelnemer nu op de groep staat. Deze versie is goedgekeurd door het FCB en deelnemers ontvangen het certificaat “Baby’s in de kinderopvang”.

E-learning Interactievaardigheden kdv – Kijk je rijk

De manier waarop je omgaat met de kinderen op de groep noemen we jouw interactievaardigheden. Deze bepalen voor een groot deel de pedagogisch kwaliteit bij jou op de groep. In deze e-learning leer je de interactievaardigheden te herkennen, zodat je ze zelf (nog) beter in kunt zetten tijdens jouw dagelijkse werk.

De interactievaardigheden staan aan de basis voor pedagogische kwaliteit in de kinderopvang.  Door je te verdiepen in de interactievaardigheden, in een combinatie van theorie en oefening, leer je je interactievaardigheden in de praktijk beter te herkennen. Met deze kennis kan je  kinderen beter ondersteunen en stimuleren, wat een positieve invloed heeft op de ontwikkeling en het welzijn van het kind. Mooi toch?

E-learning Kinderen met plezier in beweging

Kinderen vinden bewegen leuk. Daarnaast is bewegen gezond en kan het voor kinderen een manier zijn om zich te uiten, te concentreren of te ontspannen. Maar het meest belangrijk van bewegen is dat kinderen het nodig hebben om zich lichamelijk te ontwikkelen. En daar heb jij als pedagogisch medewerker invloed op! Met deze e-learning hopen we je van nieuwe kennis te voorzien en je te inspireren om deze kennis toe te passen. Zodat jij een positieve invloed hebt op de ontwikkeling van kinderen.

E-learning BSO doe je zo!

In het kort Ideeën van de kinderen centraal Als pedagogisch medewerker heb je de taak kinderen te volgen en hen te ondersteunen in hun plannen. Je gaat uit van datgene dat kinderen bezighoudt. In deze e-learning staan de ideeën van kinderen centraal. “Ik heb zoveel nieuwe ideeën om de kinderen te betrekken bij wat we die …

E-learning BSO doe je zo! Lees meer »

Workshop Ojee, de GGD

In het kort Herken je dat? Onzekerheid of angst tijdens een inspectiebezoek van de inspecteur kinderopvang? Uit enquêteonderzoek binnen de kinderopvang en gastouderopvang (maart/mei 2020), waaraan 1186 pedagogisch professionals hebben deelgenomen, blijkt dat meer dan de helft van de pedagogisch professionals zich nerveus, gespannen of onzeker voelt tijdens een inspectiebezoek van de inspecteur kinderopvang. Wat …

Workshop Ojee, de GGD Lees meer »

VVE-training Piramide

Piramide: het meest gebruikte VVE-programma. Piramide is een totaalprogramma voor kinderen van 0 tot 7 jaar. Van kinderdagverblijf of peuterspeelzaal tot en met groep drie van de basisschool. Passend bij de leeftijd en ontwikkeling van de kinderen. Piramide dekt alle SLO-doelen en bestaat uit 11 thema’s, waarin projecten zijn uitgewerkt. Werken met Piramide biedt volop ruimte voor eigen inbreng en initiatieven van pedagogisch medewerkers, leidsters, leerkrachten en de kinderen. Het is uiterst geschikt voor pedagogisch medewerkers die met kinderen werken met een (risico op) een onderwijsachterstand. Of voor kinderen die moeite hebben met spelen of zelfstandig leren en ontdekken. Het is geen kant-en-klare methode; pedagogisch medewerkers leren een beredeneerd aanbod te maken aansluitend bij ontwikkelbehoeften van de kinderen in de eigen groep.

Training Samen bouwen aan IKC

Denk bij bouwen aan een IKC aan onderwerpen als leiderschap, personeel, het opzetten van een integraal pedagogisch kader en communicatie. Een IKC biedt veel uitdagende mogelijkheden en is een prachtige kans om kinderen nog beter gezamenlijk te ondersteunen bij hun ontwikkeling. Durven loslaten van vaste routines en werkwijzen en samen durven dromen en vooral werken aan een inclusieve- pedagogisch- educatieve omgeving waarin opvang, onderwijs en zorg in samenhang worden aangeboden. De visie op de ontwikkeling van het kind, de organisatie, de personele samenwerking, de contacten met ouders, moeten passen bij de manier waarop mensen met elkaar (willen) samenwerken. Dit kan complex zijn en vraagt om bewustwording, training en oefening.

Training Met vakmanschap werken in een IKC

Om de veranderingen door de IKC ontwikkeling inspirerend en doelgericht te kunnen managen, heb jij als leidinggevende een aantal handvatten nodig. De inhoud van de verandering moeten helder zijn, zodat je het aan collega’s en ouders concreet kunt uitleggen.
Deze training gaat in op de samenwerking met je partners in de kinderopvang, peuterspeelzalen, zorg en onderwijs, maar vooral ook op samenwerking met de medewerkers en ouders in je eigen organisatie.

Training Meldcode kindermishandeling en huiselijk geweld – opfris en verdieping

Tijdens de training Meldcode Huiselijk geweld kindermishandeling staat het signaleren van huiselijk geweld en kindermishandeling centraal. Op welke signalen moet je als professional letten als het gaat om kindermishandeling? Wanneer is ingrijpen gewenst? Wanneer weet je zeker dat er daadwerkelijk iets aan de hand is? En hoe zit het met geheimhouding?