Kinderdagverblijf

Training Kennismaking met de kinderopvang voor leidinggevenden

Ben jij als leidinggevende nieuw in de sector kinderopvang?
Organiseren en leidinggeven kun je als geen ander. Maar weet je (nog) niet precies wat termen als interactievaardigheden, wet IKK en pedagogische kwaliteit betekenen voor jouw werk? Hoe stuur je pedagogisch medewerkers aan? Kortom, wil je meer pedagogische kennis opdoen en meer leren over de invulling van jouw rol in de kinderopvang? Dan is deze training iets voor jou!

Training Kennismaking met de kinderopvang voor leidinggevenden Meer lezen »

Training Kijk je rijk voor pedagogisch coaches – individueel

ideobeelden als coachingstool voor de interactievaardigheden

De interactievaardigheden zijn de 6 belangrijkste vaardigheden in de omgang met kinderen. Het is de kern van de pedagogische kwaliteit in de kinderopvang. Bijna iedereen kent ze en begrijpt het belang, maar hoe breng je deze nou op een aantrekkelijke manier binnen je kinderopvangorganisatie onder de aandacht?

De training Kijk je rijk biedt de oplossing en heeft als doel: Binnen je organisatie de interactievaardigheden verbeteren door middel van videofeedback.

Training Kijk je rijk voor pedagogisch coaches – individueel Meer lezen »

Gordontraining ‘Effectief communiceren in de kinderopvang’

Tijdens de Gordontraining leer je hoe je je communicatievaardigheden kunt inzetten in al je contacten met kinderen, niet alleen op het werk, maar ook op de sportvereniging of in je eigen gezin. Kortom: je leert omgaan met alledaagse situaties. Deze vaardigheden kan je ook inzetten voor het contact met volwassenen. De kern van de Gordonmethode is het ontwikkelen van een goede relatie. De communicatievaardigheden van de methode dienen daarbij als hulpmiddel.

Gordontraining ‘Effectief communiceren in de kinderopvang’ Meer lezen »

E-learning Interactievaardigheden kdv – Kijk je rijk

De manier waarop je omgaat met de kinderen op de groep noemen we jouw interactievaardigheden. Deze bepalen voor een groot deel de pedagogisch kwaliteit bij jou op de groep. In deze e-learning leer je de interactievaardigheden te herkennen, zodat je ze zelf (nog) beter in kunt zetten tijdens jouw dagelijkse werk.

De interactievaardigheden staan aan de basis voor pedagogische kwaliteit in de kinderopvang.  Door je te verdiepen in de interactievaardigheden, in een combinatie van theorie en oefening, leer je je interactievaardigheden in de praktijk beter te herkennen. Met deze kennis kan je  kinderen beter ondersteunen en stimuleren, wat een positieve invloed heeft op de ontwikkeling en het welzijn van het kind. Mooi toch?

E-learning Interactievaardigheden kdv – Kijk je rijk Meer lezen »

Training Stagebegeleiding

Wat mag ik verwachten van school en de stagiair? Hoe ga ik om met ‘rugzakjes’ en privéproblemen van de stagiair? Hoe kan ik mijn stagiar motiveren? Hoe leer ik mijn stagiair reflecteren en hoe leer ik mijn stagiair op een goede manier feedback geven? Hoe spreek je de stagiair aan bij ongemotiveerd gedrag en slecht functioneren?

Training Stagebegeleiding Meer lezen »

VVE-training Startblokken

Startblokken is het spel georiënteerd totaalprogramma voor kinderen van 0 tot 8 jaar. Het leert pedagogisch medewerkers een werkwijze aan om betekenisvolle spelactiviteiten te ontwerpen afgestemd op de interesse, enthousiasme en actieve betrokkenheid van kinderen. Dit zijn ook de voorwaarden voor een continue ontwikkeling van jonge kinderen. Spelontwikkeling is het uitgangspunt en er wordt gewerkt met de 3B’s: betekenisvolle activiteiten, een bemiddelende rol van de volwassenen en brede ontwikkeling. De pm’er leert aan te sluiten bij wat ze de kinderen ziet doen en hoort zeggen. Aan de hand van deze observaties ontwerpt en bereidt zij activiteiten voor, die ze vervolgens uitvoert op de groep.

VVE-training Startblokken Meer lezen »

VVE-training Uk en Puk

Voor jonge kinderen staat spelen gelijk aan leren. Tijdens spel leer je enorm veel! Daarom staat spelen centraal in het VVE programma Uk & Puk. De activiteiten stimuleren de sociaal-emotionele vaardigheden, de motorische en zintuiglijke vaardigheden en de spraak- en taalvaardigheid van kinderen. Daarbij staat de pop Puk centraal.

Een belangrijk onderdeel van de training is het opbrengstgericht werken aan de hand van Data, Duiden, Doelen, Doen. Deze stappen helpen je om een programma aan te bieden die aansluit op de ontwikkelingsbehoeften van de verschillende kinderen in jouw groep. Dit zorgt ervoor dat jouw aanbod niet alleen maar leuk is, maar ook een waardevolle aanvulling is op de ontwikkeling van het jonge kind.

VVE-training Uk en Puk Meer lezen »

VVE-training Piramide

Piramide: het meest gebruikte VVE-programma. Piramide is een totaalprogramma voor kinderen van 0 tot 7 jaar. Van kinderdagverblijf of peuterspeelzaal tot en met groep drie van de basisschool. Passend bij de leeftijd en ontwikkeling van de kinderen. Piramide dekt alle SLO-doelen en bestaat uit 11 thema’s, waarin projecten zijn uitgewerkt. Werken met Piramide biedt volop ruimte voor eigen inbreng en initiatieven van pedagogisch medewerkers, leidsters, leerkrachten en de kinderen. Het is uiterst geschikt voor pedagogisch medewerkers die met kinderen werken met een (risico op) een onderwijsachterstand. Of voor kinderen die moeite hebben met spelen of zelfstandig leren en ontdekken. Het is geen kant-en-klare methode; pedagogisch medewerkers leren een beredeneerd aanbod te maken aansluitend bij ontwikkelbehoeften van de kinderen in de eigen groep.

VVE-training Piramide Meer lezen »

Basistraining VVE

In het kort Een VVE-basis voor alle pedagogisch medewerkers De aandacht ligt in de basistraining niet op de uitvoering van een programma, maar op de pedagogisch-educatieve vaardigheden van pm’ers in de VVE: Wat heeft een kind nodig om zich te kunnen ontwikkelen en welke rol speelt de pm’er in de ontwikkeling van het kind. Deze

Basistraining VVE Meer lezen »

MBO-certificaat – C0123 – Ontwikkeling en spelen stimuleren in de kinderopvang

In het kort Activiteitenaanbod en ontwikkelingsstimulering Wil jij (weer) aan de slag als pedagogisch medewerker in de buitenschoolse opvang (bso), maar sluit jouw opleidingsachtergrond onvoldoende aan? Wil je je kennis opfrissen en zorgen dat je over de actuele competenties beschikt? Of wil je juist als zij-instromer starten in de kinderopvang? Dan is het mbo-certificaat Ontwikkeling en

MBO-certificaat – C0123 – Ontwikkeling en spelen stimuleren in de kinderopvang Meer lezen »