Kijk je rijk voor organisaties

In het kort

De interactievaardigheden binnen jouw organisatie verbeteren?

De zes interactievaardigheden staan aan de basis van de pedagogische kwaliteit binnen jouw organisatie. Bijna iedereen kent ze en begrijpt het belang. Goede interacties tussen pedagogisch medewerkers en kinderen dragen bij aan de ontwikkeling en het welzijn van kinderen. Maar hoe kan je de interactievaardigheden van de pedagogisch medewerkers binnen jouw organisatie ontwikkelen én versterken? En waar begin je?

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden

De methode Kijk je rijk biedt de oplossing. Kijk je rijk is een uniek trainingspakket om binnen je organisatie de interactievaardigheden te ontwikkelen. Uitgangspunt zijn videobeelden van de pedagogisch medewerker op de groep.

Videobeelden zijn een krachtig coachingsmiddel binnen de kinderopvang. Door jezelf te zien op beeld, ga je je gedrag beter herkennen, begrijpen en onthouden. Het maakt pedagogisch medewerkers bewust hoe zij omgaan met de kinderen op de groep. Pas dan kunnen zij hun gedrag en omgang met de kinderen veranderen.

De drie pijlers van Kijk je rijk:

  • Ontwikkelen van de interactievaardigheden met de pedagogisch coach (tijdens coach gesprekken);
  • Herkennen van de interactievaardigheden bij de ander (in de e-learning);
  • Ontdekken van de interactievaardigheden bij jezelf (op beeld).

Een leertraject voor coaches én pedagogisch medewerkers

Kijk je rijk bestaat uit een training voor pedagogisch coaches, waarin zij leren videofeedbackgesprekken te voeren met pedagogisch medewerkers om de interactievaardigheden te ontwikkelen. Tijdens de training gaan zij direct aan de slag met het coachen van een medewerker in de praktijk. Het effect van coaching op gedragsverandering is groter wanneer medewerkers ook eerst zélf kennis hebben opgedaan over de interactievaardigheden, weten hoe zij ze kunnen herkennen en toepassen op de groep. Daarom volgen tijdens de training zowel de coaches als de pedagogisch medewerkers dezelfde e-learning over de interactievaardigheden. Afhankelijk van de doelgroep waar de medewerker mee werkt, volgt de pedagogisch medewerker de e-learning voor medewerkers in de kinderopvang (0-4 jaar) of voor de BSO.

E-learning Interactievaardigheden

In de e-learning gaan pedagogisch medewerkers en coaches aan de slag met het herkennen van de interactievaardigheden op beeld. Dat doen zij o.a. door het bekijken van speciaal gemaakte videofragmenten van herkenbare situaties in de kinderopvang of buitenschoolse opvang. Ze leren wat elke interactievaardigheid precies inhoudt, welk gedrag daarbij hoort en hoe je het toepast in de praktijk. Hierdoor spreken zij dezelfde taal in de coachgesprekken.

Coachgesprekken

Vervolgens gaan de coaches tijdens de training coachgesprekken oefenen met een pedagogisch medewerker. Uitgangspunt zijn videobeelden van de pedagogisch medewerker die zijn gemaakt op de groep. De coaches leren hoe ze veilige en positieve coachgesprekken voeren, met de interactievaardigheden als uitgangspunt.

De training bestaat uit:

Klik hier om het uitgebreide programma te bekijken.

Resultaat

De pedagogisch coach leert:

  • Goede video-opnames te maken op de groep;
  • Beeldanalyse te maken en veilig en positief een videofeedbackgesprek te voeren met pedagogisch medewerkers;
  • Gedragsverandering te bewerkstelligen door videofeedback;
  • De methode implementeren en borgen binnen jouw organisatie.

De pedagogisch medewerker:

  • Kent de 6 interactievaardigheden of heeft de kennis hierover opgefrist;
  • Begrijpt waarom kennis van de interactievaardigheden waardevol is in hun werk met kinderen;
  • Weet welk concreet gedrag hoort bij welke interactievaardigheid en hoe je dit in de praktijk brengt.
  • Kan verschillende interactievaardigheden op beeld herkennen en beoordelen.

Studiebelasting

Training Kijk je rijk: de gemiddelde duur is 6-8 maanden opgebouwd uit:

  • E-learning: 5 á 6 uur
  • 7 bijeenkomsten van 4 uur, waarvan 4 intervisiebijeenkomsten
  • Praktijk: video-opnames maken en voeren van coachgesprekken: +/- 21 uur
    Het is goed om te beseffen dat veel van deze uren uitgevoerd worden in de praktijk! Als pedagogisch coach zijn deze uren in te zetten in het coachplan richting de GGD.
  • De pedagogisch medewerker die wordt gecoacht moet rekening houden met een inzet van 10 à 12 uur voor het volgen van de e-learning en de coachgesprekken.

Investering

Training Kijk je rijk: € 1.595,- per deelnemer (bij open inschrijving). Incompany op aanvraag.
E-learning Interactievaardigheden (bij afname, los van de training): € 89,- per deelnemer

Meer lezen?

Ervaringen van pedagogisch coaches

“Ik kwam na een videofeedbackgesprek op de groep. Daar zag ik dat de pedagogisch medewerker het inzicht en doel uit ons coachgesprek al toepaste in haar werk met de kinderen. Ze heeft een paar aanpassingen in haar gedrag gedaan en ze merkte een positief effect bij de kinderen. Dat is voor haar, en voor mij, de grootste beloning.”
Hannah – pedagogisch coach

“Het was een heel proces met veel oefenen en stoeien heeft het ervoor gezorgd dat ik nu de pedagogisch coach kan zijn die ik graag wil zijn. Deze training is echt geweldig als coach.“
Jessica – pedagogisch coach

Ervaringen van pedagogisch medewerkers

“De coaching vanuit Kijk je rijk en de e-learning hebben me weer bewust gemaakt van de interactievaardigheden en de positieve invloed die het op de groep heeft als je deze inzet.”
Miranda – pedagogisch medewerker

”Ik weet nu beter hoe ik de interactie tussen kinderen positief kan begeleiden bij conflicten. Zelf heb ik nog weleens de neiging om direct in te grijpen, terwijl je hierdoor zoveel kansen mist. Ik probeer de kinderen meer vertrouwen te geven door vragen te stellen en het ze zelf te laten oplossen.”
Melanie – pedagogisch medewerker

Pedagogisch medewerker is gecoacht door Farah die de training Kijk je rijk volgde. Ze vertelt over haar ervaringen met de coachgesprekken met videobeelden.

Contact

Deze training wordt ook incompany aangeboden. Neem contact met ons op voor een offerte op maat!

Vrijblijvende offerte aanvragen