Dagverslag – Trainersdag 2024

Nieuwsgierig zijn

Wat een succes was onze trainersdag afgelopen vrijdag 8 november in restaurant De Kloosterhoeve in Harmelen. Wij genieten nog na: elkaar ontmoeten, nieuwe ideeën en de inspiratiesessie Nieuwsgierig zijn door Alexander de Vries van House of Hostmanship. Kortom: verbinding met elkaar.

Trainer Iris Hartong had een fijne oefening om de dag gezamenlijk te starten. Trainer Anne Bijsterbosch was dagvoorzitter en introduceerde het thema Nieuwsgierig zijn. Ze vroeg aan iedereen waar zij nieuwsgierig naar waren voor de Trainersdag. Vervolgens zij stelde onze nieuwe collega’s voor. Vincent vertelde over de nieuwe samenstelling van het managementteam en blikte terug op de successen van afgelopen jaar. Onder andere heel veel IKK-aanvragen voor taal 3F en babyscholing, maar liefst 10.000 geschoolde deelnemers en het 15-jarig bestaan van Kans².

Toptrainers

Anne vroeg ook uit wat de successen waren van de trainers van afgelopen jaar. Dat bracht mooie opbrengsten: plezier, feedback, enthousiaste reacties van deelnemers, fijne samenwerking, maatwerk, gezellige trainingsdagen. Daar sluiten wij ons helemaal bij aan!
Johan vertelde over de waarderingscijfers die de deelnemers hebben gegeven afgelopen jaar. Trainingen werden met een 8,3 beoordeeld en de deskundigheid werd door 87% van de deelnemers als goed of zeer goed beoordeeld. Toptrainers!

We blikten terug op de mooie maatwerkaanvragen en de trainingen die we hebben ontwikkeld afgelopen jaar. Kijk je rijk voor pedagogisch coaches (vernieuwd),e-learning Interactievaardigheden op de BSO, e-learning VE in de kinderopvang, Borgingsbijeenkomsten VE en Samenwerken met ouders. En we zongen Happy birthday voor Vincent die jarig was!

6 breinprincipes voor leren

Anne vertelde over de 6 breinprincipes voor leren: focus, herhaal, voortbouwen, emotie, creatie en zintuiglijk rijk. We controleren of de zes zogeheten breinprincipes voldoende zijn verwerkt in onze producten. Het toepassen van deze principes helpt om hersenverbindingen te vormen, versterken en uit te breiden, met als resultaat dat er meer wordt geleerd.

Om te beginnen focus. Misschien herkennen jullie het wel, je lang ergens op concentreren vraagt al snel veel energie. Wanneer wij willen dat onze deelnemers dingen opsteken uit onze trainingen is het dus belangrijk dat we die aandacht weten te trekken én te behouden. Maar hoe doe je dat dan? Een van de belangrijkste punten is dat het nut/ doel van de training duidelijk wordt gemaakt aan de deelnemers. Dit kan door de leerdoelen te benoemen of bijvoorbeeld bij stukjes theorie bruggetjes te maken naar wat men in de praktijk heeft aan die kennis. Daarnaast kan je als trainer kijken of het lukt om de trainingssituatie zo veel mogelijk te laten aansluiten bij de praktijk door bijvoorbeeld casussen of voorbeelden uit de praktijk  in te brengen. 

Emotionele ervaringen tijdens het leren zorgen ervoor dat hetgeen wat wordt geleerd dieper wordt opgeslagen. Nieuwsgierigheid en trots zijn bijvoorbeeld sterke en goed bruikbare emoties om het leervermogen te vergroten. Hoe wek je deze emoties op? Een trots gevoel kan ontstaan wanneer deelnemers uit hun comfortzone worden gehaald. Jij hebt als trainer dus een belangrijke taak in het zien waarin deelnemers kunnen groeien en hen hierin uit te dagen. Nieuwsgierigheid valt natuurlijk op veel verschillende manieren te creëren, maar een belangrijke manier is het bieden van keuze. Door keuzemogelijkheden aan te bieden is de kans groter dat deelnemers aan het werk gaan met thema’s die hen interesseren, met als gevolg meer nieuwsgierigheid.

Bron: BCL Instituut

Nieuwsgierig zijn – door House of Hostmanship

Tot slot leerden we anders naar nieuwsgierigheid te kijken in een inspiratiesessie van Alexander de Vries van House of Hostmanship. Nieuwsgierigheid blijkt aangeboren, net als empathie. Maar waarom zien we nieuwsgierigheid dan vooral nog terug bij (jonge) kinderen? Waarom hebben we afgeleerd om nieuwsgierig te zijn?

We ontdekten dat we manieren zoeken om niet meer nieuwsgierig te zijn en dat we de verkeerde vragen stellen. We vertellen wat we weten, maar we vragen niet wat we niet weten. We stellen voornamelijk functionele vragen. Terwijl verbindende vragen zoveel meer opleveren. Ben jij benieuwd wie ik ben en wat ik belangrijk vindt?

Het blijkt dat hoe nieuwsgieriger je bent, hoe meer je weet. En hoe meer we weten, hoe meer we durven te vragen. We vroegen zelf aan onze buur een van de onderstaande vragen. Je begrijpt dat de zaal moeilijk stil te krijgen was. Er was volop uitwisseling en er kwamen enthousiaste antwoorden.

  • Wat is jouw droom?
  • Wat is voor jou het mooiste plekje op aarde?
  • Wat kan je ontroeren?
  • Wat zou je doen met een miljoen?
  • Wat is je mooiste herinnering?
  • Wat is je grootste waarde?

Een treffend voorbeeld zijn horeca-medewerkers die je in een restaurant vragen ‘Of het heeft gesmaakt.’ Beter is het om te vragen ‘Waarom ben je hier?’ Het is een verbindende vraag en nodigt echt uit tot een gesprek. Je hebt een verjaardag of jubileum te vieren, of je dineert met een vriendin die je al jaren niet hebt gezien. Voor de horecamedewerker zit er nog een win-win-situatie aan vast, want waarschijnlijk ontvangt deze een grotere fooi. Je voelt je als gast van het restaurant gezien. Vanuit onze eigen ervaring weten we vanuit de kinderopvang hoe belangrijk het is om gezien te worden en je gezien te voelen!

Maar er zijn ook factoren die ervoor zorgen dat je niet nieuwsgierig durft te zijn. Ken je ‘nieuwsgierig aagje’ nog? Of ‘Doe eens niet zo nieuwsgierig!’ De maatschappij heeft nieuwsgierigheid een beetje de kop in gedrukt. Angst komt om de hoek kijken. ‘Wat nou als ik een domme vraag stel?’ of ‘Kan ik voor de derde keer nog een vraag stellen tijdens dit college?’.

Nieuwsgierigheid kunnen we dus weer proberen aan te wakkeren. Het draagt bij aan je professionele nabijheid en zorgt voor een gelijkwaardige ontmoeting. De vraag die je jezelf eens kan stellen is “Wat mis ik dat ik niet nieuwsgierig ben?”. Bedenk je dat de meest mooie herinneringen vaak gaan over momenten buiten je comfort zone en de momenten waarin je nieuwsgierig durfde te zijn.

Alexander sloot de presentatie af met een slide van The Poetics, die precies de kern van de persoonlijke verbinding samenvat waar het team van Kans² voor staat.

Be the reason someone feels welcomed, seen, heard, valued, loved.

Je snapt het al, iedereen liep met een dosis inspiratie en goede voornemens de zaal uit. Tijdens de heerlijke herfstlunch was er een gezellig geroezemoes. Trainers wisselden verhalen en tips uit en praatten na over de ochtend.

We hebben na afloop zoveel lieve en fijne reacties ontvangen, volgend jaar weer! Oja, de fantastische foto’s zijn gemaakt door Joëlle Stuijfzand.