Een training voor jou?
Een leidinggevende in de kinderopvang coördineert en stuurt het personeel aan om een veilige, stimulerende en educatieve omgeving te bieden voor kinderen. Maar hoe geef je dat vorm als je nieuw bent in de kinderopvangsector? Of als je nog weinig kennis hebt van pedagogiek of de wet- en regelgeving? De driedaagse training ‘Kennismaking met de kinderopvang voor leidinggevenden’ van opleider Kans² biedt uitkomst.
‘Verschillende typen leiders met verschillende achtergronden vinden elkaar in deze training,’ vertelt Anne, trainer van opleider Kans Kwadraat. ‘Van junior manager tot doorgewinterde leidinggevenden uit andere sectoren, met of zonder pedagogische achtergrond. Iedereen brengt eigen talenten mee en we bekijken samen hoe ze die het beste kunnen inzetten in hun werk. De deelnemers trekken met elkaar op, ze bespreken praktijksituaties en wisselen tips en ideeën uit met elkaar. Het is een verademing als ze merken dat ze niet de enigen zijn die worstelen met de invulling van de functie.
De training in het kort
De training bestaat uit 3 bijeenkomsten, praktijkopdrachten en een online leeromgeving met e-learnings, een bibliotheek met verdiepend materiaal.
Dagdeel 1 Helpende kaders: de pedagogische opdracht van de kinderopvang en welke wettelijke kaders hierbij horen.
Dagdeel 2 De pedagogische praktijk: het pedagogisch handelen van de pedagogisch medewerker, spel- en activiteitenaanbod en de samenwerking met de pedagogisch coach.
Dagdeel 3 De juiste balans: de balans qua uitdaging en veiligheid , bijvoorbeeld bij de inrichting van de ruimte. En de balans in de samenwerking met ouders.
Combinatie pedagogiek & wettelijke kaders
Inhoudelijke kennis over de pedagogiek, wet- en regelgeving én samenwerking met ouders is essentieel voor leidinggevenden en managers in de kinderopvang. Daarom is het trainingsprogramma zo ingericht dat deelnemers wegwijs worden gemaakt in de basis van de kinderopvang. Vanuit deze basis kunnen zij op eigen tempo zich verder verdiepen en ontwikkelen.
Anne vertelt dat deelnemers niet alleen leren over de pedagogische en wettelijke eisen waaraan de kinderopvang moet voldoen. Ook de pedagogische gedachte die erachter schuilt wordt behandeld. In drie dagdelen komen onderwerpen als de interactievaardigheden, activiteitenaanbod, inrichting van de ruimte, ouderbetrokkenheid en GGD-inspecties aan bod. ‘Daarbij staat steeds de vraag “Wat betekent dit voor jouw functie?” centraal. Zodat deelnemers hun team ook op pedagogisch inhoudelijk gebied kunnen aansturen, motiveren, coachen en begeleiden waar nodig.’
Nieuw in de kinderopvang
Leidinggeven aan een team is niet nieuw voor Daniëlle, maar de kinderopvang is dat wel. Jarenlang was zij leidinggevende bij een bank. Eind vorig jaar startte ze als vestigingsmanager van twee kinderopvanglocaties. ‘Ik leer heel veel op de werkvloer, maar er is zoveel om rekening mee te houden. Ik heb soms het gevoel dat ik dingen vergeet of nog niet ken. Ik moet ervoor zorgen dat het locatiespecifiek beleid op het gebied van pedagogiek, veiligheid en gezondheid up-to-date is en wordt nageleefd. Tegelijkertijd zijn er ad hoc dingen op de groepen die aandacht vragen. Het is lastig te bepalen wat echt urgent en belangrijk is, en wat kan wachten.’
Daniëlle vervolgt ‘Om in korte tijd over zoveel verschillende onderwerpen te leren was ontzettend prettig. Ik voel meer controle in mijn werk, omdat ik bewuster ben van wat er van mij wordt verwacht en hoe ik dat kan aanpakken. Ik weet nu dat ik op KinderopvangWerkt makkelijk de diploma’s van nieuw personeel kan checken. En ik hoef niet alles zelf te doen. Ik spar vaker met de pedagogisch coach, bijvoorbeeld over de pedagogische kwaliteit van mijn team en welke scholing medewerkers kunnen gebruiken.’
Doorgegroeid als pedagogisch medewerker
Natalja heeft jarenlang op de groep gewerkt en is twee jaar geleden doorgegroeid naar de functie van assistent-locatiemanager. ‘Ik regel veel voor de groepen en het team. Gelukkig weet ik goed wat er speelt op de werkvloer. Mijn uitdaging is hoe ik mijn team goed kan ondersteunen vanuit mijn managementrol. Ik wil ook sterker in mijn schoenen staan. Zodat ik met zelfvertrouwen in gesprek ga met medewerkers, ouders en instanties zoals de GGD. In mijn tijd als pedagogisch medewerker vond ik GGD-inspecties ontzettend spannend. Nu weet ik beter wat er getoetst wordt en waarom en kan ik makkelijker zorgen dat alles op orde is.’
Wet- en regelgeving en toezicht
Vooral de wet- en regelgeving wordt ingewikkeld gevonden door leidinggevenden die nieuw zijn in de sector. Door de wettelijke kaders, zoals de Wet IKK en Wet Kinderopvang zijn er eisen waar de kinderopvang aan moet voldoen op pedagogisch vlak. Anne: ‘Dit leren ze vaak on the job, maar het precieze waarom van een wet of procedure is niet altijd duidelijk. Wil je aan kwaliteit werken, dan is deze kennis hard nodig. Zodat er besluiten gemaakt worden die ten goede komen aan de zorg van de kinderen, het personeel en de ouders.’
“Ik heb nu een globaal beeld van de wet- en regelgeving en wat alles inhoudt.”
BKR-ratio, veiligheids- en gezondheid beleid, GGD-inspecties, de pijlers van een rijke speelleerruimte… ‘Van sommige dingen wist ik niet eens dat het bestond, of wat ik ervoor precies moest regelen,’ blikt Daniëlle terug. ‘Ik heb nu een globaal beeld van de wet- en regelgeving en wat alles inhoudt. De totstandkoming van het beleid binnen mijn organisatie kan ik beter duiden en ik weet welke instanties ik in de gaten moet houden bij nieuwe of herziene procedures of regels.’
Daniëlle maakt meer tijd vrij om zich te verdiepen in het regelen van zaken waar ze minder bekend mee is. ‘Vorige week heb ik het veiligheids- en gezondheidsbeleid doorgesproken met mijn regiomanager om te kijken waar ik extra op moet letten. De vertaalslag maken naar de praktische uitvoering op de werkvloer is voor mij makkelijker geworden. Ik weet beter wat belangrijk is en waarom. Zoals het meldcodebeleid dat jaarlijks met het team besproken moet worden. Maar ook hoe we omgaan met risico’s, zoals loshangende Ipad-opladers of de sloot die achter één van de locaties ligt.’
Pedagogische kwaliteit
De interactievaardigheden staan aan de basis van de pedagogische kwaliteit. ‘De interactievaardigheden geven mij zoveel inzicht om met pedagogisch medewerkers ook op vakinhoudelijk gebied te kunnen sparren,’ geeft Daniëlle aan. ‘Het helpt ook bij de aansturing van medewerkers. Ik kan nu beter meepraten over de inhoud van het werk met mijn team.’
Natalja leerde in de training over het onderzoek van de LKK waaruit blijkt dat de educatieve vaardigheden over het algemeen lager scoren bij pedagogisch medewerkers. ‘Met de pedagogisch coach bespreek ik hoe we dit binnen onze organisatie kunnen verbeteren.’
Een rijke speelleeromgeving wordt ook besproken in het kader van pedagogische kwaliteit. Het is aan de manager om hier goede keuzes in te maken en hierover in gesprek te gaan met de pedagogisch coach. Zodat de ruimte een positief effect heeft op de ontwikkeling van de kinderen op de groep. ‘Om hiermee te oefenen moesten we foto’s van de groepsruimtes meenemen,’ vertelt Natalja. ‘Het gaf veel inspiratie om te zien hoe andere organisaties de groepen inrichten en welke keuzes ze daarbij maken.’
Aha-momenten
‘Ik zie veel aha-momenten bij de deelnemers: bijvoorbeeld het model inspectierapport van de GGD of een format voor het opzetten van een oudercommissie,’ vertelt Anne. ‘Daarnaast is het goed om te weten bij welke partijen je informatie kan vinden, dan hoef je het wiel niet zelf uit te vinden. BOINK heeft bijvoorbeeld een format voor het oudercommissiebeleid. Daarmee kan je makkelijk nagaan of je voldoet aan alle punten voor een oudercommissie. ’
De training sluit af met het invullen van een pedagogische ontwikkelkaart: Waar sta ik en wat heb ik nog nodig. Bij de start is er een 0-meting gedaan. Anne concludeert: ‘Het is mooi dat deelnemers hiermee niet alleen kunnen zien dat ze veel geleerd hebben, maar ze stellen ook concrete doelen op om aan te werken na de training.’
Meer weten?
Training Kennismaking met de kinderopvang voor leidinggevenden
Ben jij als leidinggevende nieuw in de sector kinderopvang? Wil je meer pedagogische kennis opdoen en leren hoe je deze kennis toepast bij de invulling van jouw rol in de kinderopvang? Dan is deze training iets voor jou! Zo weet je wat belangrijk is in de begeleiding van kinderen en kan jij jouw team pedagogisch aansturen en motiveren waar nodig.