Jouw invloed en pedagogische kennis als basis
Boaz en Yasmin zijn pedagogisch medewerkers op de bso en volgden de incompanytraining
Pedagogiek in de BSO van opleider Kans² om hun pedagogische kennis te verdiepen. Welke
inzichten hebben zij opgedaan en wat is er in hun werk veranderd?
‘De deelnemers van deze training hebben vaak een niet-pedagogische achtergrond, zoals sport, dans, theater of de zorg. Met hun diploma mogen zij werken op de bso, maar vaak hebben zij nog nooit gehoord van de pedagogische basisdoelen, de interactievaardigheden of groepsprocessen op de bso,’ vertelt trainer
Anne Bijsterbosch. ‘Maar nu zij de overstap hebben gemaakt naar de kinderopvang hebben ze deze kennis wel hard nodig. De tweedaagse training biedt praktische tools en inzichten om hun pedagogische vaardigheden te versterken en te zorgen voor een positieve sfeer op de bso-groep.’
Pedagogiek en interactievaardigheden
Pedagogiek en interactievaardigheden Boaz is een enthousiaste zij-instromer met een achtergrond in sport en bewegen. ‘Ik vind het superleuk om met kinderen te werken. Ik ben goed in het aanbieden van bewegingsactiviteiten. Door mijn ervaring begrijp ik hoe kinderen betrokken raken bij sport en met de emoties omgaan die gepaard gaan met winst of verlies. Dit is ook waardevol in mijn werk in de kinderopvang’, licht Boaz toe. ‘Maar ik wilde naast die kennis over de motoriek ook over de ontwikkeling van kinderen op andere gebieden leren.’
Het werken met de pedagogische basisdoelen en de interactievaardigheden is nog vrij nieuw voor Boaz. ‘Voor de training vond ik het belangrijk wanneer de kinderen gewoon lekker aan het spelen waren’, bekent hij. ‘Nu heb ik geleerd beter te kijken naar het spel en hoe de kinderen zich gedragen in de groep. Daardoor kan ik beter reageren op de (non)verbale signalen die zij geven.’
‘Ik had ik me nooit zo bewust gerealiseerd hoe belangrijk kinderen het vinden om gehoord en gezien te worden. Als een kind niet wil meespelen en zich afzondert, ga ik er bewust even naartoe. Is er gewoon geen zin, is er wat aanmoediging nodig, of speelt er meer? Vaak speelt het kind daarna weer mee.
Yasmin is al twee jaar flexmedewerker en werkt regelmatig op de bso. Ze is verrast hoeveel praktische tools ze nu toepast na de training. ‘Ik bied nu vaker, wat zo mooi heet, open eindmateriaal aan, ik leerde dat dit goed is voor de samenwerking en creativiteit en dat merk ik ook echt. Wat kinderen samen maken van bladeren, karton, takken of wc-rollen is erg leuk om te zien’, vertelt ze. Ook het opfrissen van mijn kennis over de interactievaardigheden vond Yasmin prettig. ‘Het maakt me weer bewuster waarom en hoe ik doe wat ik doe.’
Omgaan met lastig gedrag
De communicatie en het handelen als pedagogisch medewerker zijn van grote invloed op de sfeer op de groep. Boaz: ‘Ik benoem vaker wat er allemaal goed gaat op de groep. De sfeer is veel gezelliger geworden. Eerder was ik toch vaak de politieagent.’
‘Als flexmedewerker werk ik vaak met kinderen die ik niet of nauwelijks ken. Ruzies oplossen is dan best lastig’, verklaart Yasmin. ‘Ik weet nu beter hoe ik snel met de kinderen vertrouwd kan raken en meer initiatief bij de kinderen leg. Bij ruzies vraag ik hoe ze zelf denken dat het conflict kan worden opgelost. De kinderen komen vervolgens met de mooiste ideeën.’
10 tips voor het werken op een bso-groep
- Maak samen fotocollages van leuke activiteiten waarop je het plezier van de kinderen terugziet. Hang deze op en maak gedurende het jaar een tijdlijn van collages.
- Investeer in de relatie met de kinderen. Laat zien en voelen dat je ze kent en hoort. Oefen al hun namen!
- Richt de ruimtes in samen met de kinderen. Wat zien zij graag terug?
- Speel het spel ‘Wie is de mol’? Wijs een kind aan dat iets positiefs doet voor de groep en laat raden wie het was.
- Rituelen zorgen voor herkenbaarheid en veiligheid. Denk aan groepen maken, eten/drinken, opruimen, verjaardagen en feestdagen.
- Geef complimenten gericht op de moeite die een kind doet, niet op het resultaat.
- Doe verbindende werkvormen gericht op samenwerken.
- Laat de kinderen omschrijven wat hun ideale bso-medewerker is. Wat verwachten ze (die dag) van jou? Hoe zie jij dit zelf?
- Laat de kinderen de kenmerken van een fijne groepsgenoot op de bso benoemen. Bespreek hoe jij dit zelf ziet.
- Maak activiteiten betekenisvol: doe bijvoorbeeld activiteiten waardoor kinderen elkaar leren kennen en werk aan verbondenheid.
‘Tijdens een uitstapje naar het bos hebben de kinderen zelf foto’s gemaakt van de activiteiten. In kleine groepjes zijn er fotocollages van gemaakt die we hebben opgehangen op de groep. Veel kinderen lieten deze meteen aan hun ouders zien’, vertelt Boaz trots.
Yasmin: ‘Omdat ik vaak ‘die nieuwe’ ben, helpt het mij en de kinderen om te bespreken wat ze van mij die dag verwachten en wat we van elkaar nodig hebben. Nu ik weet hoe belangrijk het is dat kinderen bij hun naam genoemd worden, oefen ik veel met namen onthouden. Inmiddels ben ik hier een kei in geworden.’
Tekst: Dit artikel verscheen ook in Kiddo
Meer informatie over de training Betekenisvolle BSO?
Pedagogiek in de BSO
Betekenisvolle BSO is een volledige training en bestaat uit 9 bijeenkomsten van 3 uur. De bijeenkomsten zijn ook los af te nemen, zodat jouw organisatie de training kan afstemmen op de specifieke behoeften van het team.
Pedagogische basis voor BSO-medewerkers
Leer over de vier pedagogische basisdoelen, de doelstelling van de BSO en de interactievaardigheden. Je ontdekt hoe deze vaardigheden bijdragen aan een positieve groepsdynamiek en hoe je ze effectief inzet in jouw dagelijkse praktijk.
Ontwikkelingsstimulering in de BSO
Leer over de algemene ontwikkeling van kinderen in de leeftijd van 4-12 jaar en welke begeleiding hier op aansluit komt aan bod.