Snel (weer) gekwalificeerd aan de slag op de groep

Behaal je branche-erkend certificaat

Je werkt al jarenlang met kinderen, maar opeens blijken je diploma’s verouderd. Of je wil graag een carrièreswitch maken, maar niet jaren de schoolbanken in. Brenda, Iza en Khadija maakten dit mee. Met de verkorte opleiding Pedagogiek 0-13 jaar van Kans2 hebben zij hun aanvullend branche-erkend certificaat behaald. We spreken hen na de laatste bijeenkomst van dit opleidingstraject.

Verschillende achtergronden

Veel (ex-)medewerkers in de kinderopvang zullen deze situaties herkennen: Brenda maakte een overstap naar een andere branche. Na twee jaar keerde zij terug naar de kinderopvang, maar toen voldeden haar diploma’s niet meer. Iza zat in een vergelijkbare situatie. En Khadija wilde zich omscholen, omdat ze toch liever met kinderen werkt.

‘Ik heb twintig jaar ervaring in de kinderopvang. De babygroep, peutergroep en de kinderen op de bso. Ik ken ze allemaal’, vertelt Brenda als we haar vragen hoe ze op de opleiding terecht is gekomen. ‘In eerste instantie dacht ik: moet ik dit wel gaan doen? Ik heb al zo veel ervaring, is zo’n opleidingstraject wel nodig? Maar ik wilde gewoon weer aan de slag!’

Iza vindt veel herkenning in het verhaal van Brenda, zij werkte al dertig jaar met kinderen, maar haar diploma bleek niet meer geldig voor het werken met kinderen van 0 tot 4 jaar. ‘Het leek erop dat ik weer twee of drie jaar naar school zou moeten, dus deze opleiding is voor mij echt een uitkomst. Precies wat ik nodig had om snel gekwalificeerd weer te mogen werken met jonge kinderen.’

Maar niet iedereen komt uit de kinderopvang. Khadija heeft een andere achtergrond en gaat juist voor het eerst met kinderen werken. ‘Het leek mij mooi om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van kinderen’, motiveert zij haar keuze.

Bij deze opleiding leer je ook op de werkvloer bij een kinderopvangorganisatie, het meedraaien op de groep is dé plek om het vak te leren. Khadija: ‘Vanwege de personeelstekorten werd ik daar met open armen ontvangen. Alles wat ik leerde in de bijeenkomsten probeerde ik daar uit.’

Trainer Anne Bijsterbosch legt uit hoe zij groepen deelnemers met zeer diverse achtergronden traint. ‘Ik werk graag vanuit de talenten van de deelnemers. Wat nemen zij mee aan ervaring uit hun arbeidsverleden, wat kunnen zij al goed inzetten in de kinderopvang? Dat is het startpunt vanwaar we de rugzak aan pedagogische kennis en vaardigheden gaan vullen.’

Interactievaardigheden

‘De manier waarop pedagogisch medewerkers omgaan met de kinderen op de groep noemen we de interactievaardigheden. Deze zes vaardigheden leren de deelnemers te herkennen met herkenbare videobeelden die we hebben opgenomen in de kinderopvang’, vertelt Anne. ‘Zo kunnen zij de interactievaardigheden (nog) beter en bewuster inzetten tijdens hun dagelijkse werk.’

Iza vond de interactievaardigheden ontzettend leuk om mee bezig te zijn: ‘Ook al heb je zoveel ervaring met kinderen, dit was een fijne opfrisser. Zo herken ik vooral de sensitieve responsiviteit bij mijzelf, het past goed bij mijn karakter en ik pas dit van nature al toe. Ik trek automatisch makkelijk naar kinderen die bijvoorbeeld een achterstand hebben, die anders zijn of een stoornis hebben. Nu heb ik er theorie aan verbonden en ga ik nog bewuster om met de kinderen in mijn groep.’

“Ik voel me nu echt een pedagogisch medewerker 2.0, helemaal van deze tijd”

— Brenda

Ook leren van elkaar

De opleiding is een combinatie van klassikale bijeenkomsten met interactieve werkvormen, zelfstudie door middel van een e-learning en opdrachten uitvoeren op de groep bij een kinderopvangorganisatie. Brenda vond de opleiding verfrissend, met veel nieuwe vormen van leren die ze nog niet kende.

Brenda: ‘Tijdens de bijeenkomsten kregen we veel theorie uitgelegd, maar wisselden we ook veel ervaringen uit. Het is prettig om met elkaar in gesprek te gaan. Zo leer je veel en leer je ook hoe het bij andere opvangorganisaties gaat.’

‘Daarnaast delen we ook boekentips, handige video’s op YouTube of interessante podcasts. Om een podcast te luisteren voor mijn werk, daar had ik nog nooit bij stil gestaan. Past helemaal bij het nieuwe leren. Ik voel me nu echt een pedagogisch medewerker 2.0, helemaal van deze tijd’, zegt ze lachend.

‘Ik heb geleerd hoe belangrijk de rol van de pedagogisch medewerker is in de ontwikkeling van het kind,’ vertelt Khadija. ‘Leuk om na te denken met welke activiteiten je welke ontwikkelingsgebieden kan stimuleren. Een activiteit is niet zomaar een activiteit, daar zit een hele gedachte achter.’

(Weer) gekwalificeerd

Na het afronden van de eindopdracht ontvangt Brenda haar certificaat en kan zij weer gekwalificeerd aan het werk. ‘Het is gelukkig geen verloren tijd geweest. De cirkel is weer rond, ik ben weer helemaal up to date en klaar om op de groep te staan.’

Ook Iza is blij met het afronden van de opleiding. ‘Door het aanvullend diploma hoef ik niet meer perse op de bso te werken, maar ben ik ook inzetbaar op de peuter- en babygroep. Daar heb ik enorm veel zin in.’

‘Voor mij stopt het leren voorlopig nog niet, ik ga de komende tijd vooral veel ervaring opdoen’, zegt Khadija. ‘Het was een spannende stap, maar ik ben heel blij dat ik deze keuze heb gemaakt. Het werken met kinderen is voor mij totaal nieuw, maar ik voel me er klaar voor om aan de slag te gaan en nog veel meer te gaan leren.’

Vervolgtraject

Helemaal klaar zijn de deelnemers na de opleiding nog niet. Trainer Anne legt dat uit: ‘Iedereen begrijpt dat je niet na drie dagen alle pedagogische kennis in huis hebt. Ons doel is om deelnemers en de organisaties waar ze gaan werken bewust te maken met welke doelen ze verder kunnen. Dat kan gaan om een ehbo-cursus, een vve-traject of een babyspecialisatie. De basisrugzak is er, nu kan hij gevuld worden.

Verruiming kwalificatie-eisen pedagogisch medewerker

De opleiding Pedagogiek 0-13 jaar is in het leven geroepen om het personeelstekort in de kinderopvang terug te dringen. Inmiddels zijn steeds meer diploma’s geschikt (en die lijst blijft groeien) om met een aanvullend bewijs te voldoen aan de kwalificatie-eisen voor de functie van pedagogisch medewerker.

Het gaat niet alleen om verouderde diploma’s uit de kinderopvang. Ook zijinstromers met diploma’s uit andere branches (bijvoorbeeld de verpleging en gehandicaptenzorg) die graag in de kinderopvang willen werken, kunnen hun aanvullend bewijs halen.

De opleiding is geaccrediteerd en hanteert de vastgestelde leerdoelen van het FCB (Arbeidsmarktfonds Fonds Collectieve Belangen). De onderwerpen die behandeld worden zijn onder andere de vier pedagogische basisdoelen van Riksen-Walraven en de pedagogische kaders van de kinderopvang. Daarnaast komen de interactievaardigheden, de ontwikkeling van kinderen van 0 tot 13 jaar en observatietechnieken aan bod.

Het doel van de opleiding is het bijbrengen van de beginselen van de pedagogiek in de kinderopvang. Daarbij is de samenwerking met de werkvloer een absolute meerwaarde. Tijdens de opleiding gaan de deelnemers namelijk boventallig aan de slag op een kinderopvanglocatie. In deze werkpraktijk worden zij ondersteund door een maatje op de groep en de pedagogisch coach van de locatie.

Dit artikel verscheen eerder in het vakblad Bestuur Beleid Management en Pedagogiek in het Kindcentrum. www.bbmp.nl