Versterk jouw interactievaardigheden

Kan jij de zes interactievaardigheden herkennen op beeld?

Met kennis over de interactievaardigheden kan je de kinderen nog beter ondersteunen en stimuleren in hun ontwikkeling. Wat is daarbij belangrijk en waar moet je op letten? Kans Kwadraat ontwikkelde de e-learning Interactievaardigheden in samenwerking met het NCKO. Hierbij staan videofragmenten van herkenbare situaties in de kinderdagopvang en op de BSO centraal.

In de e-learning ‘Interactievaardigheden’ gaan pedagogisch medewerkers aan de slag met het (her)kennen van de zes interactievaardigheden. Ze leren wat elke interactievaardigheid precies inhoudt, welk gedrag erbij hoort, waarom deze interactievaardigheid zo belangrijk is voor kinderen en hoe je ze op de groep toepast. Dat doen zij onder andere door het bekijken van speciaal gemaakte videofragmenten van herkenbare situaties op de groep. Het doel? Kunnen aangeven welk gedrag van elke interactievaardigheid ze terug zien. Dit is ook de basis voor het reflecteren op hun eigen aanpak.

Mede door de concrete voorbeelden en aanwijzingen gaan de pedagogisch medewerkers gedrag beter herkennen, begrijpen en onthouden. Bijvoorbeeld: Zie je hoe pedagogisch medewerker Debbie Sofie uitdaagt om het woord marmot nog eens te herhalen? En zie je hoe BSO-medewerker Tim overlegt wie als eerste de tikker is?

Leren door te doen

Vaardigheden leer je door te doen. Daarom staat de e-learning niet alleen vol met videofragmenten, maar ook met praktische dilemma’s, concrete voorbeelden en inspirerende verhalen van collega’s. Het gaat bijvoorbeeld over hoe je het opruimmoment kunt begeleiden vanuit structureren en grenzen stellen. Of wat kinderen zelfstandig op de groep mogen doen vanuit respect voor de autonomie.

De laagdrempelige praktijkopdrachten kunnen pedagogisch medewerkers zonder al te veel voorbereiding op hun groep uitvoeren. Zo ervaren ze direct het effect van hun inzet van de interactievaardigheden op de kinderen.

Ook is er een bibliotheek vol verdiepende artikelen, gedragslijsten en handige documenten voor op de groep. Genoeg om geïnspireerd  aan de slag te gaan met het versterken van hun interactievaardigheden.

Voor kinderdagopvang- én BSO-medewerkers

Vincent Polman, directeur van Kans Kwadraat: “De e-learning is ook opgenomen in de training Kijk je rijk voor pedagogisch coaches. Hierin staat het 1-op-1 coachen op de interactievaardigheden  centraal met behulp van videobeelden uit de eigen praktijk.”
Na de lancering van de training Kijk je rijk en de e-learning ‘Interactievaardigheden voor de kinderopvang’ (0-4 jaar/KDV), kon een BSO-versie niet uitblijven. “Nadat organisaties de leeropbrengsten bij hun medewerkers zagen, wilden zij ook hun medewerkers met BSO-voorbeelden laten oefenen.”

De interactievaardigheden worden op de BSO net wat anders ingevuld dan in de kinderdagopvang. “Waar je een peuter kan prijzen voor het zelf dichtritsen van een jas (respect voor de autonomie), hoef je daarmee niet aan te komen bij een 10-jarige.” Daarom hebben beide versies hun eigen herkenbare situaties. Hoe sluit je aan bij de interesses van Kai van 7 jaar die alleen maar wil gamen en de BSO stom vindt? Of hoe kan je bij een eetmoment bewust aandacht  hebben voor het stimuleren van zelfstandigheid van de allerkleinsten aan tafel?

Vincent vervolgt: “BSO-organisaties zien dat hun medewerkers een meer diverse achtergrond hebben. Door de komst van zijinstromers en andersgekwalificeerden heeft niet iedereen een pedagogische achtergrond,” vervolgt Vincent. “Dan is het ontzettend fijn om een stevige basis over de interactievaardigheden mee te krijgen. Daarom is deze e-learning ook onderdeel van onze zijinstroom-opleiding Pedagogiek 0-13 jaar. We horen regelmatig terug van deelnemers dat ze niet wisten dat zij, door het toepassen van de interactievaardigheden, zoveel verschil kunnen maken in de ontwikkeling en het welzijn van de kinderen.”

Niet alleen voor pedagogisch medewerkers

Of je nu een nieuwe medewerker bent of al jaren in het vak zit, deze e-learning is een waardevolle toevoeging aan jouw professionaliteit. En weet: pedagogische kwaliteit betreft niet alleen de pedagogisch medewerkers, daarom raden we aan om iedereen binnen jouw organisatie de e-learning te laten volgen. Zodat iedereen dezelfde taal spreekt en samenwerkt aan verbetering van de pedagogische kwaliteit en de zorg voor de kinderen.

Tekst: Barbara Janssen & Ramona van Vliet. Dit artikel verscheen ook op Kinderopvang Totaal

Meer informatie over de interactievaardigheden / Kijk je rijk?

Interactievaardigheden in de kinderopvang

Leer de interactievaardigheden te herkennen, zodat je ze (nog) beter in kunt zetten tijdens jouw dagelijkse werk.

Interactievaardigheden op de BSO

Leer de interactievaardigheden te herkennen, zodat je ze (nog) beter in kunt zetten tijdens jouw dagelijkse werk.

Kijk je rijk voor pedagogisch coaches

Pedagogische coaches leren hoe ze veilige en positieve videofeedback gesprekken kunnen voeren en de methode kunnen borgen in hun organisatie.