Basistraining VVE

Inschrijven wachtlijst

In het kort

Een goede VVE-basis voor alle pedagogisch medewerkers

Wil jij op een VE groep gaan werken en/of werken ze binnen jouw organisatie met verschillende programma’s? Dan heb je met deze praktische training een goede basis. In de basistraining VVE ligt de focus op de rol van de pedagogisch medewerker en haar pedagogisch-educatieve vaardigheden; hoe zij handelt en vanuit welke kennis is van grote invloed op de ontwikkeling van de kinderen.

In deze training krijg je zicht op hoe jonge kinderen leren en ontwikkelen en hoe jij de ontwikkeling van kinderen op een VE-groep zo goed mogelijk kan stimuleren. De dagelijkse activiteiten, routines en het spel van kinderen staan daarbij centraal; denk aan fruit eten, naar buiten gaan, spelen in de huishoek. Bij speelleeractiviteiten ga je bewust worden van het effect van bepaalde materialen (en omgeving) en hoe dat bijdraagt aan de ontwikkeling. Ook leer je hoe je het spel op een betekenisvolle manier kan begeleiden met de inzet van verkennen, verbinden en verrijken (3V’s) in combinatie met de zes interactievaardigheden en de SLO-doelen voor het jonge kind. Zo maak je kennis met de pijlers van de talentendriehoek en opbrengstgericht werken. Hierbij is er ook aandacht voor de samenwerking met ouders. Bovendien leer je aan de hand van zes bouwstenen reflecteren op je eigen handelen.

De training bestaat uit bijeenkomsten met daarbij praktijkopdrachten, coaching op de werkvloer, een portfolio, spiegelbladen en het competentieprofiel. Deze combinatie zorgt ervoor dat je de theorie en de praktijk aan elkaar kan verbinden en hierop kan reflecteren, waardoor jouw kennis en vaardigheden op het gebied van VE  sterker worden.

Kies voor Basistraining VVE omdat:

  • Je jouw kennis over de ontwikkeling van de kinderen en hoe je deze zo goed mogelijk kan stimuleren op de ontwikkelingsgebieden vergroot.
  • Je praktische opdrachten uitvoert die direct verdieping geven in je dagelijkse activiteiten op de groep.
  • Je vaardiger worden in het stimuleren van kinderen met (leren) spelen.
  • Je naast de taalontwikkeling ook de denkontwikkeling van kinderen veel gerichter leert stimuleren.
  • Je planmatig en doelgericht leert werken en een interessant aanbod in een rijke omgeving leert creëren, die inzet op groei van kinderen.

Aan de slag met de Basistraining VVE

In de training leer je nieuwe kennis en vaardigheden op het gebied van VE en wordt er met elkaar geoefend en gereflecteerd. Na de bijeenkomst ga je deze kennis en vaardigheden met praktische opdrachten toepassen in je eigen groep , zoals het inrichten van de speelleeromgeving met verschillende materiaal of het meespelen in de huishoek waarbij je de 3 V’s inzet en bij de kinderen de sociaal-emotionele ontwikkeling stimuleert. Vervolgens reflecteer je hierop en maak je hier een verslag van.

Een belangrijke vaardigheid is observeren. Je leert goed te kijken naar de kinderen tijdens deze activiteiten en van daaruit écht aan te sluiten bij de handelingen en de interesses van het kind en wat het nodig heeft voor zijn ontwikkeling op het gebied van taal, rekenen, sociaal-emotioneel en motoriek. Je leert om de hele dag door momenten te benutten om aan ontwikkelingsstimulering te werken en daarnaast ga je aan de slag met het organiseren van een betekenisvolle en doelgerichte speelleeractiviteiten. Waarbij je ook leert hebt hoe je met de verschillen tussen kinderen kan omgaan.

De onderwerpen die in de training aan bod komen, zijn:

  • Spel en dagelijkse activiteiten en routines, deze vormen het dagritme op de groep waarin de ontwikkeling van de kinderen betekenisvol gestimuleerd kan worden.
  • De Talentendriehoek met de drie pijlers. De drie pijlers kind, omgeving en materiaal en de pm’er vormen samen de speelleeractiviteiten. Elke pijler heeft invloed op de inhoud en het verloop van het spel.
  • De drie V’s: verkennen, verbinden en verrijken. Je kan een kind een stap verder brengen in zijn ontwikkeling door te verkennen waar de interesse  ligt, aansluiten/verbinden bij het spel van de kinderen en de ontwikkeling en de activiteit verrijken met een ontwikkelingsdoel in de zone van naaste ontwikkeling.
  • De interactievaardigheden: sensitieve responsiviteit, respect voor de autonomie, structureren en grenzen stellen, begeleiden van onderlinge interacties, praten en uitleggen en ontwikkelingsstimulering (Deze zijn verwerkt in de 3 V’s).
  • Groepsmanagement. Met een goede balans in uitdaging en structuur en het werken in de grote en kleine groep.
  • Kansen grijpen en kansen creëren: bewust benutten van gebeurtenissen op de groep die kansen bieden voor ontwikkelingsstimulering en ook een doelgericht activiteitenaanbod bieden.
  • Opbrengstgericht werken: een betekenisvol activiteitenaanbod maken voor de sociaal-emotionele ontwikkeling, mondelinge taalontwikkeling en ontluikende geletterdheid, motorische ontwikkeling, spelontwikkeling en bouwontwikkeling, woordenschat en de reken- en creatieve ontwikkeling.

Reacties op de training

“Ik vond de training erg leerzaam en heb er veel van opgestoken. Ondanks dat ik al 25 jaar in de kinderopvang werk.”

Maya – pedagogisch medewerker

Ik heb geleerd hoe je met VVE spelenderwijs ontwikkelingen van kinderen bevordert. Je krijgt goede inzichten in het werk en je eigen handelen!”

Joyja – pedagogisch medewerker

“Kenmerkend voor de basistraining is dat pm’ers heel bewust leren kijken naar het spel van kinderen en leren dit spel te verrijken. De pm’er leert deze momenten te benutten voor ontwikkelingsstimulering en organiseert betekenisvolle speelleeractiviteiten.”

Trainer Merel van der Woude

Programma

Bij deze training ga je een veel competenties leren om op een VE-groep te staan. Het competentieprofiel waarin de benodigde competenties staan beschreven, ondersteunt je hierbij. Jouw ontwikkeling in deze vaardigheden leg je vast in een portfolio met behulp van de praktijkopdrachten, verslagen van je activiteiten met foto’s en filmpjes en een spiegelblad dat je helpt reflecteren op jouw rol en vaardigheden. Zo werk je stapsgewijs aan jouw ontwikkeling.

  • De dag in beeld. Verkennen wat kinderen interessant vinden in dagelijkse activiteiten.
  • Bouwen aan spelverhalen. Materialen en omgeving inzetten bij spel, taal en leren.
  • Naar buiten. Verbinden en verrijken van het spel en werken aan ontwikkelingsdoelen.
  • Aan het woord! Organiseren en begeleiden van gespreksactiviteiten in kleine groepjes.
  • Er was eens…Voorlezen als boeiende activiteit voor taalstimulering.
  • Op visite. Meespelen in de huishoek.
  • Rekenen op verbeelding. Stimuleren van de creatieve ontwikkeling en de rekenontwikkeling van ieder kind.
  • Wat zie ik, wat begrijp ik? Observeren voor een goed vervolg.
  • Een schat aan woorden telkens weer. Opbrengstgericht werken aan de ontwikkeling van de woordenschat.
  • Toeters en bellen. Opbrengstgericht werken in de volle omvang.
  • Partners in ontwikkeling. Gesprekken voeren met ouders.
  • Zo speel ík de hoofdrol. Terugkijken op wat er is geleerd en plannen maken voor de toekomst.

Startbekwaam voor VVE

Na de basistraining zijn pm’ers startbekwaam voor het werken in de VVE. Het is een uitkomst wanneer er binnen de organisatie met verschillende VVE-programma’s wordt gewerkt. Én voor het vergroten van de pedagogisch-educatieve vaardigheden van pm’ers. Zij kunnen naast de basistraining de zogenaamde koptraining volgen van het programma waarmee gewerkt wordt. Dit is een verkorte versie van de reguliere training.

Wat je gaat leren

  • je hebt als pedagogisch medewerker de meest recente inzichten verworven op het gebied van de ontwikkeling van jonge kinderen;
  • je pedagogische- didactische kwaliteiten zijn verbeterd;
  • je kunt jonge kinderen nog beter begeleiden en stimuleren in hun ontwikkeling;
  • je kunt jonge kinderen boeiende en uitdagende (spel)activiteiten aanbieden die bij hun ontwikkeling passen;
  • je hoeft daarbij niet per se gebruik te maken van een VVE-programma, dit kan uiteraard wel, afhankelijk van je visie en doelstellingen.

Instroomeisen

Wij vinden dat je vooral leert door te doen. Dit betekent niet alleen bijeenkomsten volgen, maar juist het geleerde direct oefenen in de praktijk. Daarom vragen we daarnaast het volgende:

  • Je bent werkzaam bij een kinderopvangorganisatie
  • Je hebt binnen deze kinderopvangorganisatie toegang tot de groep (je hebt een geldig VOG)
  • Je mag bij deze kinderopvangorganisatie praktijkopdrachten uitvoeren op de groep
  • De kinderopvangorganisatie staat erachter dat jij je laat bijscholen op het gebied van VVE
  • De pedagogisch coach/VVE-coach van jouw kinderopvangorganisatie maakt tijd vrij om met jou 2 coachgesprekken te voeren. Je hebt ook 3 coachgesprekken met de trainer.
  • Bij de kinderopvangorganisatie waar je werkt, mag je filmen op de groep. We helpen je tijdens de opleiding de officiële toestemming te organiseren.

Praktisch

Voor wie

Deze training is voor pedagogisch medewerkers die (willen) werken op een VE-groep en voldoen aan de overige eisen die gesteld worden om op een VE-groep te werken.

Niveau en vrijstellingenbeleid

Je hebt minimaal een MBO-3 diploma gericht op de kinderopvang. Voor deze training geldt geen vrijstellingenbeleid. Je voldoet aan de overige eisen voor medewerkers op een VE-groep.

Certificaat

Na het afronden van deze training ontvang je een officieel certificaat ‘Basistraining VVE’.

Studiebelasting

De training bestaat uit 12 dagdelen van 3 uur, 5 coachinggesprekken (3 door de trainer en 2 door de interne pedagogisch coach/VVE-coach en het opbouwen van een portfolio. De totale studiebelasting is ongeveer 100-125 uur inclusief bijeenkomsten en opdrachten.

  • 12 dagdelen groepsbijeenkomsten; de studiebelasting is per bijeenkomst – inclusief het maken van praktijkopdrachten – ongeveer 8 tot 10 uur;
  • 5 coachgesprekken per deelnemer, waarvan er 2 coachgesprekken door de interne pedagogisch coach/VVE-coach uitgevoerd worden;
  • Een aantal contactmomenten per telefoon of e-mail.

Jouw medewerkers morgen laten starten met een VVE-training?

De e-learning ‘VE in de kinderopvang’ is een mooie start om kennis te maken met de vele facetten van VE die nodig zijn op de werkvloer. Hiermee kunnen (nieuwe) VE-medewerkers meteen starten als voorbereiding op de klassikale Uk & Puk training. Zo voldoen zij direct aan de wettelijke eis om binnen 3 maanden na start op de VE-groep te beginnen met de verplichte scholing.

Mogelijkheden voor VE-borging

Na het behalen van het VVE-certificaat is het verplicht om tijdens tenminste één borgingsbijeenkomst per jaar aandacht te besteden aan de ontwikkeling van de pedagogisch medewerkers op het gebied van VE. Kans² biedt verschillende mogelijkheden aan. We bespreken de mogelijkheden graag met je.

Meer lezen?

Of heb je interesse in een ander programma?

Programma’s als Basistraining VVE, VVE Uk & Puk, Startblokken of Piramide helpen de pm’er om jonge kinderen goed te begeleiden. Welk programma past bij jouw organisatie? Incompany te volgen vanaf 10 deelnemers.

Piramide

Piramide is een totaalprogramma voor kinderen van 0 tot 7 jaar.  Piramide dekt alle SLO-doelen en bestaat uit 11 thema’s, waarin projecten zijn uitgewerkt. 

Incompany training

12 bijeenkomsten van 4 uur

Pedagogisch medewerkers die werken met kinderen van 0-7 jaar

Certificaat

Op aanvraag

Startblokken

Startblokken is het spel georiënteerd totaalprogramma voor kinderen van 0 tot 8 jaar. Het leert pedagogisch medewerkers een werkwijze aan om betekenisvolle spelactiviteiten te ontwerpen.

Open inschrijving & incompany training

12 bijeenkomsten van 4 uur

Pedagogisch medewerkers die werken met kinderen van 0-8 jaar

Certificaat

Op aanvraag

Uk & Puk

Tijdens de training VVE Uk en Puk leer je hoe je doelgericht de ontwikkelingskansen van het jonge kind kan vergroten. In de activiteiten staat pop Puk centraal en vormt de schakel tussen de kinderen en de pm’er.

Open inschrijving & incompany training

13 bijeenkomsten van 4 uur

Pedagogisch medewerkers die werken met kinderen van 0-4 jaar

Certificaat uit naam van de CED-groep

Op aanvraag

Contact

Incompany

Deze training wordt incompany aangeboden. Neem contact met ons op voor een offerte op maat!
De e-learning combineren met een VE-training? Vul het contactformulier in en we nemen contact met jou op.

Vrijblijvende offerte aanvragen