Gastgericht werken

Gastgerichte medewerkers zijn gastvrij, denken proactief mee met de klant, anticiperen op latente behoeften en zoeken ongevraagd naar alternatieven om de zorg of service te optimaliseren. Hierdoor voelt de cliënt zich gezien en gehoord.

Waarom deze training?
Deze training maakt medewerkers bewust van het belang van gastgerichtheid. Ze ervaren het plezier en de voldoening ervan en ontdekken de talloze mogelijkheden. De training tilt de gastgerichtheid van de organisatie naar een hoger niveau. Dat merken de cliënten en alle anderen die met de organisatie te maken hebben.

Resultaat
De deelnemers:

  • kennen de aspecten van gastgericht werken en gastgericht gedrag
  • hebben inzicht in de wensen en behoeften van cliënten en hoe zij hierop kunnen inspelen.
  • kunnen gastgerichtheid vertalen naar hun dagelijkse werkzaamheden
  • hebben inzicht in hun persoonlijke manier van klantgericht werken
  • kunnen op positieve wijze met klachten omgaan, zodat de goede relatie met de cliënt in stand blijft

Voor wie?
Deze training is bedoeld voor alle medewerkers die (soms zijdelings) te maken hebben met cliënten en samenwerken met collega’s of externen. De training is speciaal ontwikkeld voor de sectoren kinderopvang, jeugdzorg, welzijn, zorg, overheid en onderwijs.

Basisprogramma

  • Kenmerken van gastgericht werken
  • Klantverwachtingen en klantbehoeften
  • Niveaus in gastgerichtheid
  • Houding en uitstraling naar cliënten
  • Communicatie met cliënten
  • Vaardigheden voor gastgericht werken
  • Effectief samenwerken
  • Persoonlijke gastgerichtheid: kwaliteiten en valkuilen
  • Omgaan met weerstand, emoties en conflicten
  • Klachten zijn kansen
  • Praktijksituaties en -voorbeelden
  • Persoonlijk actieplan

Methodiek
Voor aanvang van de training vullen de deelnemers een intakeformulier in, zodat de trainer rekening kan houden met individuele wensen en leerbehoeften. Tijdens de training leren de deelnemers door te doen, te ervaren, te observeren en te reflecteren. Aan de vele oefeningen en rollenspelen gaan korte theoretische inleidingen vooraf. Tussen de trainingsdagen door gaan de deelnemers aan de slag met gerichte praktijkopdrachten. De laatste trainingsbijeenkomsten brengen deelnemers eigen gesprekssituaties in die door een trainingsacteur worden nagespeeld. Dit geeft de gelegenheid te onderzoeken wat er gebeurt, waarop iemand vastloopt en hoe daarmee kan worden omgegaan.

Niveau
MBO-3

Vrijstellingenbeleid
Voor deze training geldt geen vrijstellingenbeleid.

Investering
In tijd
4 dagdelen

Financieel

Contact
Voor inhoudelijke vragen over de training of voor een vrijblijvend adviesgesprek kun je contact opnemen met Kans2 op telefoonnummer 06-50489065 of per e-mail info@kanskwadraat.nl.