Kijk je rijk – voor pedagogisch coaches

Leer hoe je de interactievaardigheden van pedagogisch medewerkers (verder) kan ontwikkelen, met behulp van videobeelden.

Over de training Kijk je rijk

  • Wil je leren coachen vanuit de pedagogisch inhoud?
  • Heb je altijd al willen leren hoe je videofeedback kunt inzetten om gedragsverandering bij pedagogisch medewerkers te realiseren?
  • Wil je de kinderopvang voor kinderen nog mooier maken door pedagogisch medewerkers te laten groeien in hun vakbekwaamheid?

Dan is Kijk je rijk iets voor jou!

Over de training Kijk je rijk

Videobeelden zijn een krachtig coachingsmiddel in de kinderopvang; beelden maken pedagogisch medewerkers bewust van hoe ze met kinderen omgaan. Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Door jezelf te zien op beeld, ga je je gedrag beter herkennenbegrijpen en onthouden.

Je leert eerst in de e-learning de interactievaardigheden goed te herkennen. Tegelijk ga je een videofeedbacktraject (leren) uitvoeren met een pedagogisch medewerker. Is dat gelukt, dan ga je verder met videofeedback in teamverband.

Leer vanuit positiviteit de pedagogisch medewerker te laten ontdekken waar haar verbeterpunten, maar ook talenten en kwaliteiten, liggen en hoe je het beeld het woord laat doen.

Doelgroep
Deze training is gemaakt voor iedereen die wil leren coachen met videobeelden op de interactievaardigheden, zowel individueel als in teamverband. Je werkt in de kinderopvang met pedagogisch medewerkers, die kinderen opvangt in de leeftijd van 0 – 4 jaar. Daarmee is deze training dus ook geschikt als je met pedagogisch medewerkers werkt op een peuteropvang of in de gastouderopvang.

Trainingsopzet
Je leert telkens in blokjes van 2 interactievaardigheden. Je maakt hier goede filmopnames van, analyseert het beeld en gaat vervolgens met de pedagogisch medewerker hierover in gesprek. De filmbeelden van deze coachgesprekken bespreek je met groepsgenoten en een ervaren trainer tijdens intervisiesessies. Of te wel: leren door te doen!

Deze cyclus herhaal je bij Videofeedback in teamverband, alleen film je dan het team en het teamgesprek wat je vervolgens met hen hebt.

Tijdens bijeenkomsten ga je met de trainer dieper in op de inhoud en tijdens een persoonlijk coachgesprek van een uur met de trainer staat jouw eigen ontwikkeling als videofeedbackcoach centraal.

Studiebelasting
Zie hieronder een tijdlijn van de training. De gemiddelde duur van een training is 8 tot 10 maanden.  

Aantal uurOnderdeel
4 uur Online cursus + toets
21 uur Video opnames maken + coachgesprekken voeren
6 uur Reflectie + eindopdrachten
28 uur Intervisie (4 uur per keer) en peergesprekken
20 uur Startbijeenkomst ( 8 uur), bijeenkomst team (4 uur), afsluitende bijeenkomst (2 x 4 uur)
Gemiddelde studiebelasting per maand: 10 uur

Besef dat je veel van deze uren in de praktijk uitvoert. Ben je al pedagogisch coach? Dan kun je deze uren inzetten in je coachplan richting de GGD. Door de mogelijkheid van online leren, kun je zelf je tijden indelen.  

Daarnaast leer je 2 manieren van videofeedback: je leert zowel individueel als in teamverband coachen met videobeelden.

Echte gedragsverandering bereik je meestal niet na het volgen van 1 dag training of na het lezen van een boek. Om een goede videocoach te worden, zul je veel meters moeten maken. En van jou een goede videocoach maken…dat is nou precies het doel van deze training!

Ben jij al opgeleid als videocoach via Video-interactiebegeleiding of een andere officieel erkende beeldcoach opleiding; neem dan vooral contact met ons. We hebben een Kijk je rijk op maat!

Liever alleen leren hoe je individuele videofeedbackcoach wordt? Neem dan ook contact met ons op. Bij voldoende interesse starten wij een groep.

Financieel
Open inschrijving:  € 1.795, – per deelnemer.
Incompany: Neem hiervoor contact met ons op.

Methodiek
Dit is een blended training. In de online leeromgeving leer je over de interactievaardigheden en wat er allemaal komt kijken bij videofeedback. Ook maak je hier opdrachten en kun je in de online ruimtes peergesprekken voeren. Je kunt daar eenvoudig beelden met elkaar delen.