Diagnoses komen voor bij kinderen in de BSO. Je bespreekt met elkaar in hoeverre we kinderen hiermee in hokjes plaatsen of juist gerichte hulp bieden. In deze bijeenkomst komen veel voorkomende diagnoses aan bod, zoals ADHD, autisme, TOS en hoogbegaafdheid. Het uitgangspunt is: ieder kind is uniek en heeft eigen talenten en uitdagingen. Je ontdekt hoe deze diagnoses zich uiten, wat kinderen met deze diagnoses nodig hebben en welke ondersteuning ze kunnen gebruiken.
“Prettige basiskennis, ik weet nu beter hoe ik kinderen op mijn groep kan benaderen en helpen in hun zelfvertrouwen.” Jasper – pedagogisch medewerker BSO
Programma
Je leert niet alleen hoe je op gedrag kunt reageren, maar ook hoe je kinderen helpt hun zelfvertrouwen te stimuleren. Je leert hoe je samenwerkt met interne en externe partners en oefent met praktische technieken om kinderen effectief te ondersteunen.
Onderwerpen van deze training zijn:
De diagnoses ADHD, autisme, TOS en hoogbegaafdheid
Wat hebben deze kinderen nodig?
Hulp van interne en externe partners
Resultaat
De pedagogisch medewerker:
is zich bewust van verschillende diagnoses die kinderen in de BSO hebben (bijvoorbeeld ADHD, autisme, TOS en hoogbegaafdheid);
is zich bewust dat een diagnose door een specialist vastgesteld wordt;
weet met welke interne en externe partners valt samen te werken;
is zich bewust hoe de verschillende diagnoses zich uiten en wat de kinderen van hen nodig hebben;
kan de stop-denk-doe methode uitvoeren;
heeft kennis gemaakt met een kalmerende oefening voor kinderen;
kent drie manieren hoe het kind geholpen kan worden met het ontwikkelen van meer zelfvertrouwen.
Praktisch
Voor wie
Pedagogisch medewerkers die werken in de BSO.
Studiebelasting
Betekenisvolle BSO is een volledige training, bestaande uit 9 bijeenkomsten van 3 uur. De training zit zo in elkaar dat jouw organisatie zelf met bijeenkomsten kan samenstellen voor jouw team.De bijeenkomsten zijn ook los te volgen. In overleg kunnen de bijeenkomsten worden aangepast aan de leervragen van de organisatie.
We adviseren alle bijeenkomsten te volgen omdat ze goed op elkaar aansluiten en samen een volledig beeld geven van de BSO-praktijk. Daarnaast raden we zeker aan om de bijeenkomsten op volgorde te volgen en niet op één dag te combineren. Dit gaat ten koste van de inhoud én van het didactische principe dat gespreid leren betere resultaten biedt.
Mogen we cookies plaatsen? Zo kunnen we je de beste website ervaring bieden. Door op 'Accepteren en doorgaan' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze Privacyreglement. Je kunt je toestemming op elk moment wijzigen of intrekken.
Lees ons cookiebeleid.