Ben jij als leidinggevende nieuw in de sector kinderopvang?
Wil je meer pedagogische kennis opdoen en leren hoe je deze kennis toepast bij de invulling van jouw rol in de kinderopvang? Dan is deze training iets voor jou!
Als leidinggevende heb jij een belangrijke rol. Jij bent eindverantwoordelijk voor een goede zorg en begeleiding voor kinderen op jouw locatie(s). Een plek waar kinderen zich fijn voelen en tot ontwikkeling mogen komen. Dat vraagt van jou als leidinggevende een duidelijke visie op wat dat ‘goed’ eigenlijk is. Wat is een verantwoord pedagogisch aanbod? Hoe schep je hier de juiste kaders voor?
In deze training leer je te kijken door een pedagogische bril. Zo kan jij jouw team aansturen en begeleiden waar nodig en weet je wat belangrijk is in de begeleiding van kinderen. Op welke manier beoordeel je de pedagogische kwaliteit van jouw locatie? Waar let je dan op? Wat betekent dit voor de samenwerking met ouders? En niet onbelangrijk, je leert ook alles over de wettelijke eisen waaraan je in de kinderopvang moet voldoen.
Voor wie
Leidinggevenden die nieuw zijn in de sector kinderopvang, zonder of met pedagogische achtergrond;
Leidinggevenden in het onderwijs die gaan samenwerken met de kinderopvang of die de aansturing van de kinderopvang op zich (gaan) nemen;
Pedagogisch medewerkers die de stap maken naar leidinggevende in de kinderopvang;
Of… eigenlijk voor iedere leidinggevende die pedagogisch kennis wil maken met de kinderopvang!
“Ik vond de inhoudelijke theorie over pedagogiek en wat er op dat gebied van mij als directeur verwacht wordt op de werkvloer heel waardevol. De kennis die ik hierover mistte, heb ik nu geleerd. Zo heb ik veel meer zicht op interactievaardigheden en wat daar allemaal bij komt kijken,”
Ivan, directeur Kindcentrum Snijders
Programma
De training is blended en bestaat uit 3 dagdelen. Voorafgaand aan de bijeenkomst leer je zelfstandig in onze online leeromgeving, en na iedere bijeenkomst maak je een praktijkopdracht. Je sluit de training af met een persoonlijke pedagogische ontwikkelkaart waarin jij reflecteert waar je staat en wat je nog wil gaan bereiken. Concrete doelen dus!
Bijeenkomst 1: Helpende kaders
De toegevoegde waarde van de kinderopvang;
Kinderopvang, een sector in beweging. Welke uitdagingen en kansen geeft dit voor jouw werk?;
Wet- en regelgeving en toezicht;
Een eerste kennismaking met de belangrijkste professional in de kinderopvang: de pedagogisch medewerker.
Bijeenkomst 2: De pedagogische praktijk
Wat is pedagogische kwaliteit?;
De zes interactievaardigheden als basis voor pedagogisch handelen;
Kritisch kijken naar spel- en activiteitenaanbod en inrichting op jouw locatie;
Pedagogische koers: waar wil je heen met jouw team?
Bijeenkomst 3: De juiste balans
Veiligheid versus uitdaging. Hoe wordt hier vanuit de pedagogiek naar gekeken?
Inzicht in veiligheids- en gezondheidsrisico’s op jouw locatie;
Hoe zorg je voor een sterke pedagogische samenwerkingsrelatie met ouders? Welke voorwaarden kun je als leidinggevende hiervoor scheppen?
Terugkomdag
Optioneel is het mogelijk een terugkomdag toe te voegen aan het programma als vierde bijeenkomst.
Resultaat
Je duikt in de belangrijkste basiskenmerken van kinderopvang: pedagogische visies, wet- en regelgeving, inzet van personeel, GGD-inspecties en interactievaardigheden. Vragen waar je antwoord op gaat vinden, zijn onder andere:
Wat betekent de term ‘kwaliteit’ in de kinderopvang?
Met welke wetgeving heb jij in de kinderopvang te maken? En wat is de (pedagogische) onderbouwing hiervan? Waar let de GGD op bij een inspectie?
Wanneer laat een pedagogisch medewerker kwaliteit zien op de groep? Waar kun jij als leidinggevende op letten? Naar welk gedrag in interactie met kinderen kijk je dan?
Hoe maak je verantwoorde keuzes voor jullie aanbod (de inrichting van de ruimte, spelmaterialen en activiteiten)?
Hoe kijk je naar veiligheid en gezondheid? Welke pedagogische waarde heeft risicovol spel voor de ontwikkeling van kinderen?
En ook; hoe werk je samen met ouders en waarom is dit belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen?
Ben je werkzaam in een IKC of werk je vanuit onderwijs veel samen met de kinderopvang, dan kijk je ook waar kansen en uitdagingen liggen om van elkaar te leren.
Praktisch
Voor wie
Leidinggevenden, locatiemanagers en directeuren in de kinderopvang (met en zonder pedagogische achtergrond).
Leidinggevenden, managers en directeuren in het onderwijs en kindcentra
Pedagogisch medewerkers die de stap maken om leidinggevende te worden;
Studiebelasting
Ongeveer 18 uur: 3x een bijeenkomst van 4 uur, verspreid over 3 maanden (12 uur). 2 uur voorbereiding en praktijkopdrachten (6 uur)
Bewijs van deelname
Na het afronden van deze training ontvang je een bewijs van deelname.
Hét vervolg op de Pedagogisch Coach opleiding. Wil jij ook sterker staan als pedagogisch coach? In de training gaan we in op wie jij bent als persoon én wie je bent als professional.
Mogen we cookies plaatsen? Zo kunnen we je de beste website ervaring bieden. Door op 'Accepteren en doorgaan' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze Privacyreglement. Je kunt je toestemming op elk moment wijzigen of intrekken.
Lees ons cookiebeleid.