De aantrekkingskracht van digitale en sociale media
Media zijn onlosmakelijk verbonden met het leven van kinderen. Als pedagogisch medewerker heb je een belangrijke rol in hun mediaopvoeding. Maar weet jij hoe je kinderen op een positieve manier kan begeleiden in hun mediagebruik?
In deze bijeenkomst ontdek je dat digitale en sociale media een grote aantrekkingskracht hebben op kinderen. Je staat stil bij de risico’s maar met name bij de kansen en mogelijkheden van media. Met die kennis kan je kinderen inspireren en motiveren bij het inzetten van media tijdens activiteiten. Bovendien leer je samenwerken met ouders en collega’s om een consistent en verantwoord mediabeleid te waarborgen. Zodat jullie samen bijdragen aan het veilig mediawijs worden van de kinderen op jouw groep.
“Prettige basiskennis, ik weet nu beter hoe ik kinderen op mijn groep kan benaderen en helpen in hun zelfvertrouwen.” Jasper – pedagogisch medewerker BSO
Programma
Onderwerpen van deze training zijn:
Waarom is media zo belangrijk?
Belang van plezier
Welke media per ontwikkelfase?
Kansen en gevaren digitale media
Omgaan met digitaal pesten
Jouw rol als pedagogisch medewerker
Resultaat
De pedagogisch medewerker:
begrijpt het belang van mediawijsheid;
is bekend met de 5 pijlers van mediawijsheid;
beschikt over tools en kennis om kinderen te begeleiden binnen mediagebruik;
is zich bewust van de impact van mediagebruik bij kinderen;
weet hoe je digitale media in kan zetten om plezier en ontwikkeling te stimuleren;
weet hoe je effectief samen kan werken met ouders en collega’s rondom mediagebruik.
Praktisch
Voor wie
Pedagogisch medewerkers die werken in de BSO.
Studiebelasting
Betekenisvolle BSO is een volledige training, bestaande uit 9 bijeenkomsten van 3 uur. De training zit zo in elkaar dat jouw organisatie zelf met bijeenkomsten kan samenstellen voor jouw team.De bijeenkomsten zijn ook los te volgen. In overleg kunnen de bijeenkomsten worden aangepast aan de leervragen van de organisatie.
We adviseren alle bijeenkomsten te volgen omdat ze goed op elkaar aansluiten en samen een volledig beeld geven van de BSO-praktijk. Daarnaast raden we zeker aan om de bijeenkomsten op volgorde te volgen en niet op één dag te combineren. Dit gaat ten koste van de inhoud én van het didactische principe dat gespreid leren betere resultaten biedt.
Mogen we cookies plaatsen? Zo kunnen we je de beste website ervaring bieden. Door op 'Accepteren en doorgaan' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze Privacyreglement. Je kunt je toestemming op elk moment wijzigen of intrekken.
Lees ons cookiebeleid.