Training Top BSO
Inschrijven wachtlijst
Ben je pedagogisch medewerker en werk je in de BSO?
Dan is een Top BSO training iets voor jou!
Iedere dag gaan kinderen naar de buitenschoolse opvang. Als pedagogisch medewerker op de BSO speel je een belangrijke rol in het leven van deze kinderen. Op allerlei gebieden stimuleer je hun ontwikkeling. Maar hoe zorg je, samen met jouw collega’s, voor een optimaal klimaat hiervoor? Wat is er nodig? In een aantal bijeenkomsten nemen we je mee wat jij in jouw rol kunt betekenen voor de kinderen bij jou op de groep
Kennis opdoen, ervaringen uitwisselen en vooral praktisch oefenen. In de interactieve bijeenkomsten geeft een deskundige trainer veel theorie die je met actieve werkvormen gaat toepassen. Zodat je leert door te doen. Van elkaar leren en vooral elkaar inspireren staat centraal in elke bijeenkomst.
Werkwijze
Top BSO is een volledige training, bestaande uit zeven bijeenkomsten van 3 uur. Elke bijeenkomst is ook los te volgen en wordt in overleg aangepast op de leervragen van de organisatie.
We adviseren alle bijeenkomsten te volgen omdat ze goed op elkaar aansluiten en daarmee alle aspecten van de BSO behandelen. Daarnaast raden we zeker aan om de bijeenkomsten op volgorde te volgen en niet op één dag te combineren. Dit gaat ten koste gaat van de inhoud én van het didactische principe.
Niveau en vrijstellingenbeleid
MBO-3, voor deze training geldt geen vrijstellingenbeleid.
Bewijs van deelname
Na het volgen van deze training ontvang je een bewijs van deelname.
“De training is een mooie verdieping met duidelijke uitleg en veel interactie. Ik ga mijn opgefriste kennis direct inzetten op de groep; ik heb weer volop inspiratie voor nieuwe spelvormen.“
— Deelnemer training Top BSO
Thema’s bijeenkomsten

- Doel van de BSO en jouw eigen aandeel daarin
- Kennis van de algemene ontwikkeling van kinderen van 4-12 jaar
- Interactievaardigheden
- Jongens en meisjes, zijn er verschillen en welke invloed heb jij als pedagogisch medewerker hierop?
- Betekenis van kindgericht werken

- Groepsprocessen binnen de BSO
- De kracht van de groep en de groepsdynamiek
- Samenspel
- Voorkomen en omgaan met pestgedrag
- Een positief pedagogische sfeer op de groep

- Activiteitenaanbod, kennis van open einde materiaal
- Kennis van leefwereld van de doelgroep
- Oefenen met aanbieden van activiteiten en het motiveren van kinderen
- Plan van aanpak voor aanbod van activiteiten in de groep in combinatie met kinderparticipatie

- Kinderparticipatie; kennis van de opbouw van de participatieniveaus
- Interacties tussen kinderen en jouw rol in het begeleiden hiervan
- Kennis van leefwereld van de doelgroep
- Oefenen met aanbieden van activiteiten en het motiveren van kinderen

- Kennis opdoen van verschillende diagnoses die kinderen in de BSO kunnen hebben (bijvoorbeeld ADHD, hooggevoeligheid, hoogbegaafheid, taalontwikkelingsstoornis)
- Hoe biedt je gerichte hulp aan en kan je deze kinderen begeleiden?
- Naar welke interne en externe partners die kunnen ondersteunen kan je verwijzen
- Oefenen met casussen

- De aantrekkingskracht van (digitale) media
- De 5 pijlers van mediawijsheid
- Gebruik van (digitale) media op een positieve manier begeleiden
- (digitale) media opnemen in je activiteitenaanbod en BSO-beleid
- Kansen en risico’s van (digitale) media

- 21e-eeuwse vaardigheden
- De meerwaarde van OOL
- Hoe begeleid je leren via OOL en welke rol is er voor jou
- Wetenschap en techniek inzetten als middel voor OOL in de BSO?
- Inspiratie voor thema’s en OOL-activiteiten
Incompany
Deze opleiding wordt alleen incompany aangeboden. Neem contact met ons op voor een offerte op maat!